Sidor

lördag 14 januari 2017

Träningsplanering.

Nu har jag äntligen fått ihop träningspusslet. Borde ju vara jätte enkelt för mig som bara har mig själv att tänka på. Jamen visst tänker jag på övriga familjemedlemmar men de hindrar ju inte mig från att träna. Det som gäller i mitt fall är att orka ta mig dit, till träningslokalen. Träna hemma är jag inte så bra på längre, vet inte varför. Jag som var så flitig innan.


Om jag jobbat länge så har jag inga krafter kvar att hasa mig upp från soffan vid 19-tiden. Jag är i det närmaste död. Nu kommer det ändå bli så att jag ska träna den dagen som jag stänger bygget vilket innebär att jag inte är hemma förrän 18 ungefär. Då gäller följande Inte slå ner rumpan utan gå raka vägen in och byta om eller ännu bättre byta om på jobbet ta en sallad där och åka direkt till cirkelträningen. 

Sedan kör jag yoga på onsdagar och om foten håller raska härliga promenader dess i mellan. Hoppas på lite mer snö så att jag kan åka skidor. Jag älskar att susa ut på gärden och i naturen med gnistrande snö och solsken från en härligt blå himmel.Terapi! 



När snön smält och vägarna är isfria så är det cykling som gäller. Det är ju inte så tokigt det heller faktiskt.



Nu kör vi.../ Pia



söndag 8 januari 2017

Mat med värme och kärlek & föreläsningstips.

Det är en fröjd att laga hälsosam mat. Ja jag menar det verkligen. När man vet att det man stoppar i sig är bra för sin hälsa och i allra bästa fall är kravmärkt och ekologiskt. Jag storhandlar ibland  i stan, annars försöker jag verkligen gynna vår lilla butik här i byn. Ja men just en gång så reagerade kassörskan.
Hon sa Åhh vad roligt att du handlar miljövänligt och men eftertanke.  Blev jag glad och stolt?  Ja så klart. Jag kan verkligen laga mat..oj det där kanske var att ta i. Fniss! Nej jag kan faktiskt det. Jag älskar att laga mat med värme och kärlek. Att koka lite vatten häva i pulvermos och steka upp lite hotdogs, det kallar inte jag att laga mat med kärlek. Jo det funkar i nödfall, det gör det. Fast att veta precis vad det är jag äter hur nyttigt eller onyttigt det är, att ha koll liksom det är en härlig känsla. Jag har ju studerat hälsa i flera år och såklart sätter det sina spår. Precis som det gör med allt som fångar ens intresse och passion.


Jag har betalat för att få färdiga menyer och recept som ska hjälpa till att få mig på rätt köl igen. Ja för det är så lätt att halka in på snabbmat, kolhydrater och sockerfällor. Dagens middag var färsfyllda paprikor med timjan, soltorkade tomater och parmesan. Jag bytte ut parmesanen mot fetaost och vitlöken mot hackad rödlök. Jättegott!


Vill ni veta mer om hälsosam kost så kan man lyssna på en föreläsning av Ulrika Davidsson. Ja det är faktiskt en av mina gurus i hälsovärlden. Klicka här så får du lite mer info.

fredag 6 januari 2017

Bra hälsotips.

Bildresultat för hälsa
När man tänker att man vill bli lite mer hälsosam, börja träna eller laga lite nyttigare mat så tycker jag att det är toppen med internet. Det kommer några länkar längre ned på sidan. Nu handlar ju hälsan om så mycket mer än bara mat och träning.  Tänk om det vore så enkelt ändå. Nej här är en lista med saker som påverkar vår hälsa och som folkhälsomyndigheten arbetar särskilt mycket med.
  • Delaktighet och inflytande i samhället.
  • Ekonomiska och sociala förutsättningar.
  • Barn och ungas uppväxtvillkor.
  • Hälsa i arbetslivet.
  • Miljöer och produkter.
  • Hälsofrämjande hälso- och sjukvård.
  • Skydd mot smittspridning.
  • Sexualitet och reproduktiv hälsa.
  • Fysisk aktivitet.
  • Matvanor och livsmedel.
  • Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel. 
Vad kan jag påverka själv utifrån listan tänker jag. Jomen en hel del faktiskt.  Men kanske inte allt eller hur? 

Vårdguiden har massor av bra tips . Där finns tester och träningsråd och mycket annat.

Om man orkar läsa så är det här väldigt bra sammanfattat tycker jag.

Bildslider
Ica  har väldigt mycket tips och råd på sin sida. Där kan man hitta veckomenyer som är bra för både dig,  plånboken och miljön. Man får inköpslista och så finns näringsvärde för varje portion. Det står också om det är för alla eller om det innehåller gluten, laktos osv. 
Har ni någon favoritsida som inspirerar er till bättre hälsa? Tipsa gärna i kommenarsfältet.
/ Pia

torsdag 5 januari 2017

Utmaning!

Halloj! 
Jag gillar utmaningar det triggar mig på något sätt som är svårt att förklara. Det kan vara att jag sätter upp ett ganska så svårt mål och sedan klarar av det som ger mig den där extra lilla kicken.

 
Min utmaning just nu är att vattenfasta. Jag är inne på min fjärde och sista dag. Känner mig lite snurrig i kolan idag men inte alls så farligt. Snurret kan ju bero på att jag satt uppe typ hela natten och kollade på hockey. När man vattenfastar så dricker man massor av vatten, kaffe, te och så en kopp misosoppa eller buljong /dag. Det går bra att knapra på gurka också och i nödfall dricka en cola light.
Jag tuggar på isbitar också Mums! Ha Ha! Det går utmärkt att smaksätta vattnet med gurka, citron eller lime och kolsyrat vatten känns som lyx.  Jag har följt en diet i 6 veckor med färdiga menyer, inköpslistor och recept och mitt mål var att gå ned 7 kilo. Jag har lyckats med 6 (bra va med tanke på att det varit jul och nyår) men kommer efter fastan säkert gå upp några kilon direkt.
Jag fortsätter några veckor till och sedan kommer jag äta som jag brukar fast tänka mig för vad gäller mängd. Det här handlar om att minska på kolhydraterna och vissa dagar äta mindre (5:2 dieten)Jag har lärt mig mycket om vad som mättar och ändå är bra för mig att äta. Fått massor av bra recept på goda maträtter som jag absolut kommer göra ofta. Ja ni kommer få ta del av mina favoriter senare om ni vill.
Ostgratinerad fisk med granatäpple, färska fikon, äpple och valnötter på salladsbädd
Inte så svårt alls och jag känner att jag mår mycket, mycket bättre av att undvika gluten och socker så mycket jag kan. 

Tomatsoppa med zucchini och keso.
På grund av hälsporren så har jag inte kunnat motionera så som jag brukar heller men det ska bli bot och bättring där också. 
Ha en riktigt mysig trettondagsafton. 

/Pia


söndag 20 november 2016

Klädd i vitt för fit.

Det finns verkligen en uppsjö med snygga och bra träningskläder. Om det kan sporra en till att träna så gör det absolut inget att det ligger lite yta bakom. Jag gillar den vita looken från Puma, den ser riktigt fräscht ut. 

Fast jag kommer ju inte igång med min träning, hur svårt ska det vara kan man undra. Jag vet ju att jag mår mycket bättre när jag är i form. Jag vet att jag slipper ryggskott om jag har magmuskler och har tränat upp ryggen. Jag vet så himla mycket men ändå så fastnar jag i soffan. Så himla märkligt.

Om man inte gillar vitt eller Puma så finns det massor av annat att välja på. Kika här nedan, riktigt bra priser också.



1. Puma HÄR / 2. Puma HÄR / 3. Calvin Klein HÄR / 4. Calvin Klein HÄR / 5. Nike Sportswear HÄR / 6. Fenty x PUMA by Rihanna HÄR
Jag tänker så här, om jag varje dag kikar på träningskläder, träningspass, folk som är vältränade så kanske det peppar mig till att få tummen ur.
/PIA
Inlägget innehåller adlinks och är sponsrat.

fredag 11 november 2016

Yoga-snyggt.


Tänkte att jag skulle komma igång med någon sorts träning. Yoga är ju riktigt skönt och nyttigt också. Kan verkligen behövas för mina stela kroppsdelar.  Känner mig lika smidig som ett kassaskåp. Har suttit länge och ojat mig . Ingen återvändo, inga ursäkter nu kör vi. Det är bra att ha bekväma kläder så att man kan röra sig obehindrat. Inte för att man måste ha några nya kläder,  men kul att kika på vad som finns i alla fall. 

Inlägget innehåller affiliatelänkar



1. Sport-BH HÄR / 2. T-shirt HÄR / 3. Byxor HÄR / 4. Byxor HÄR / 5. Väska HÄR / 6. Yogamatta HÄR / 7. Sport-BH HÄR

Rosa är ju bara sååå fint. Japp jag har redan en yoga matta, ja den är rosa självklart.
/ PIA

inlägget är sponsrat.

måndag 7 november 2016

Om vinter, D-vitamin och sånt.

Det snöar för fullt här idag. Jag som är sjukskriven har inga måsten på att gå ut eller köra bil bland snöflingor och halka. Men jag skulle gärna ta en lång promenad eller skidtur och njuta av vintern. Bli så där härligt varm i kroppen få rosiga kinder och sen komma in i värmen vid brasan och dricka en kopp te eller kanske hellre kaffe. 


Jag läser på facebook och bloggar om alla reaktioner och känslor som finns kring vintern. Tänker hur olika vi är och varför den berör oss på så olika sätt. Någon skriver om D-vitaminet som bildas i oss av solens ljus. Måste man gå ut för att få det?  Då blev jag nyfiken så klart.  Kollar upp och läser på.
Bildresultat för d vitamin

Det här kom jag fram till:

Utomhus: fast bara maj - augusti mitt på dagen.15-20 minuter  Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras den mesta UVB-strålningen bort i atmosfären. Tillskott rekommenderas under vinterhalvåret. (Äsch jag äter fet fisk och ägg och dricker lättmjölk tänker jag.) Jaha men det behövs 17 ägg,  eller 6 liter mjölk om dagen för att få i sig dagsbehovet 1000 IE enligt forskning. Livsmedelsverket är mer restriktiva och säger 300 IE.  

Sedan läste jag vilka hälsovinster man får genom att äta D-vitamin eller att inte ha brist. Jag pratar om bättre imunförsvar, motverkar trötthet och depression,  minskad eksem, bra mot astma och pollenallergier och även studier kring minskad fettmängd. Så absolut ska jag investera i några burkar. Eftersom jag är en vinterälskare så kommer jag vistas utomhus minst 15 minuter varje dag ändå, vare sig det bildas någon D-vitamin eller inte.

/Pia