Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

fredag 30 mars 2012

Ett vänligt ord!


Källa

Vad är billigare att ge bort än en komplimang?
Det är en otroligt vacker och sällsynt gåva som värmer ända in i själen. Visst är det så? Ni kan inte annat än att hålla med för man blir glad av att höra bra saker om sig själv. Jag har fått många och givit bort några i dag och mår verkligen så bra!

Dagens Tips: Säg något vänligt och stärkande till en annan person!
Pia.

onsdag 28 mars 2012

Sömn!


Bild Källa:
Sova är ju så otroligt skönt och antalet timmar för sömn varierar från person till person. Jag själv är beroende av minst 8 timmars sömn / dygn annars blir jag lite konstig. Jag blir rent av elak, sur och tvär. Min hjärna kan inte fungera om jag inte får sova mina timmar.
En del kan ju inte sova på grund av en massa olika orsaker.
Stress är en, oro en annan och ångest och missbruk kan vara boven i dramat.

Det är kvalitén på sömnen som är det viktiga, framför hur länge du sover!
Sömnen är bra för:
  • Kroppen och hjärnan ska få återhämta sig och bearbeta dagens intryck
  • Minnet
  • Ämnesomsättningen ( Hmm! snabbare förbränning? )
  • Cellproduktionen  ( Mina tankar: Mindre rynkor)
  • Immunförsvaret
  • Flera hormoner påverkas under sömn:
    bl.a.
    tillväxthormoner och testesteron ökar, serotonin lika så, medan stresshormonerna kortisol och adrenalin sänks. Halten glukagon är också högre på morgonen. Det kroppsegna sömnhormonet melatonin som gör dig sömning stimuleras av mörker och är som störst på natten, mellan kl 2-4.
    Dagens tips : Sov Gott!

Råd vid sömnproblem

Se till att skaffa bra förutsättningar för god sömn:
  • Gå inte och lägg dig utan att vara sömnig.
  • Se till att varva ned en till två timmar innan du lägger dig. Det är viktigt att vara avspänd och lugn då man ska sova.
  • Försök att ta itu med stress och problem före sänggåendet. Att ligga och älta problem gör det svårare att varva ner.
  • Undvik kaffe, te, cola eller energidryck sex timmar innan du lägger dig. Dryckerna gör det svårare att gå ner i varv.
  • Ha det mörkt, svalt och tyst i rummet och använd en bra säng.
  • Undvik att arbeta eller titta på TV i sängen.
  • Ha regelbundna tider för när du lägger dig respektive stiger upp.
  • Om du inte kan sova – gå upp och gör något annat tills du blir sömnig. Tänd helst inte lampan.
  • Undvik alltför långa tupplurar under dagen.
  • Motionera regelbundet.
  • Se till att få mycket ljus under dagen, speciellt på morgonen.

Pia

tisdag 27 mars 2012

Egen tid!



Kul att jag fått en följare! Välkommen!
Jag började plugga på heltid när min yngsta son var tre år.  Det var inte så att han behövde gå miste om sin tid med oss, för vi kunde hämta tidigt flera dagar i veckan.
Jag minns att tiden i bilen till och från skolan var värdefull för mig. En stund med bara mig själv en sorts egen tid.
Jag kunde i bland stanna för att köpa en glass eller ibland så tog jag en annan väg hem som omväxling. Besökte ett roligt växthus eller en utställning. Jag lyssnade på musik vissa dagar och andra,
 så bara körde jag i tysthet hem.
Jag njöt så in i norden av mitt eget sällskap!

 Småbarnstiden var speciell och härlig på alla sätt men ganska krävande. Sedan var det lite annat också som spelade roll, det fanns faktorer runt om mig då som påverkade min situation. Vi tog hand om en släkting med alzheimers sjukdom också. Balansen i livet är viktig och det väger ofta över i en av vågskålarna tycker jag.  Det kan ibland vara svårt att få jämnvikt men det går. Jag har sett många exempel på det.

När jag senare året efter studerade på distans så hade jag bestämda tider för vistelsen på förskolan och valde ibland att hämta tidigare men om jag kunde så passade jag på att motionera också innan jag hämtade. Det var inte det att jag inte ville umgås med mitt barn utan mer för att få en stund bara för mig själv. Ni vet ju hur det kan vara, man får ju inte ens gå på toa själv när man har små barn.
Bild:Gunilla Bergström
Aja Baja....
Nu vet jag att många skriker rätt ut för så får man väl inte göra? Nej det kanske man inte får men det var värdefullt för mig och för hela familjen. Jag var gladare, orkade mer och var en bra förälder och en hjälpsam nära anhörig.
Nu arbetar jag ju själv på förskola och jag tycker inte det gör något om föräldrarna tar sig lite egentid ibland. Missbruk är ju så klart inte bra men så där lite lagom gör väl inget. Om barnen har det bra på förskolan så är det Ok tycker jag.
Dagens tips: Unna dig lite egen tid!
Nu är det ju inte bara småbarnsföräldrar som behöver egentid så klart, men  när barnen är stora så är det lite enklare att ta sig den tiden.
 Förresten så kanske en del klarar sig alldeles utmärkt utan egentid.
Jag gör det inte, jag älskar att vara
bara jag en stund.

Pia

måndag 26 mars 2012

Våga säga nej!

bildkälla: Thinkstock
Det kan vara riktigt svårt att säga nej till saker och ting. Tex. när någon frågar om hjälp och man kanske inte riktigt är på hjälphumör. Då säger man många gånger ja i alla fall. Eller när de undrar på jobbet om man kan jobba över? Kan och kan, men vill man det alla gånger? Jo, men man ska ju ställa upp för varandra, javisst men till vilket pris?
Jag är en ja sägare eller rättare sagt har varit . Jag har sagt ja till allt och alla, men nu så är det slut med det. I bland så har man många skäl till att säga nej och ibland så betraktas de som egoistiska skäl och de räknas inte alltid. Kanske till och med anses vara lite fult och med lite varning för latmask. Jo så är det ibland.
Nu respekterar jag andras nej och hoppas att andra ska respektera mina nej. Jag ska inte ens behöva förklara eller tala om varför jag väljer att svara nej. Fast man måste ju för den skull inte alltid säga nej, det menar jag inte utan bara när man känner att det kanske blir lite för mycket.
Dagens tips : Svara inte ja när du egentligen vill svara nej. Enkelt!
Ja, det kanske det är för vissa men inte för alla. Sedan kommer det en följd av att man sagt nej nämligen det dåliga samvetet. Det är också något man måste ta och kasta på sop-högen.

Pia


Hittat på nätet ...
Om att säga nej
Ibland är det svårt att avgöra vilken verksamhet som förtjänar din tid och uppmärksamhet. Använd nedanstående strategier för att utvärdera skyldigheter - och möjligheter - som kommer i din väg.
  • Hitta dig själv
    Att säga nej hjälper dig att prioritera de saker som är viktiga för dig. Du kommer att få tid att göra de saker som du verkligen vill göra. Gå igenom dina nuvarande skyldigheter och övergripande prioriteringar innan du tar på dig några nya åtaganden. Fråga dig själv om det nya åtagande är viktigt för dig. Om det är något som du känner starkt för så gör det.
  • Väg för- och nackdelar
    Är det ett kort- eller långsiktigt engagemang? Att baka kakor till skolan en eftermiddag tar mycket mindre av din dyrbara tid än att ställa upp som deltagare i skolans insamlingsverksamhet ett helt år. Om du tror att aktiviteten kommer att bidra till stress i ditt liv, särskilt på lång sikt, så tacka nej.
  • Släpp skulden
    Om dina vänner ska träffas för en improviserad kväll på stan när du redan har planerat en lugn hemmakväll med din partner, så är det okej att tacka nej. Gör det som du planerat utan att känna skuld och tvång att säga ja. Det kommer bara leda till ytterligare stress i ditt liv.
    Om du har släktingar eller vänner som vill komma över på middag, ta inte på dig hela ansvaret. Beställ hem mat eller kör knytkalas.
  • Sov på saken
    Är du frestad av en inbjudan till en utekväll eller att börja spela golf? Ta en dag att tänka över saken och bestäm dig först när du haft möjlighet att bedöma dina nuvarande åtaganden samt den nya möjligheten.
     
    Naturligtvis finns det alltid tillfällen då det inte bara är så enkelt. Här är några saker att tänka på när du behöver säga nej:
  • Undvik att hitta på skäl för att slippa undan en skyldighet. Sanningen är alltid bäst när det gäller att säga nej till en vän, familjemedlem eller en arbetskamrat.
  • Att säga nej blir inte lätt om du är van vid att säga ja hela tiden. Men att lära sig att säga nej är en viktig del i att förenkla din väg till ett bättre och mindre stressigt liv.
     
    Källa: Mayoclinic

  • Säg nej© Brita Wanngård
    Fakta:
    Att säga NEJ kan vara mycket svårt. Människor med låg självkänsla har ofta svårt att vara bestämda. De tror att de måste möta andra människors förväntan, och det är därför svårt för dem att sätta gränser gentemot andra. De skäms och känner sig skyldiga när de säger NEJ. Men att hela tiden göra saker och ting emot sin vilja kan sluta i att man känner sig använd och blir bitter.
     
    Användbara repliker när du ska säga nej
  • NEJ, jag kan inte göra det just nu
  • NEJ tack. Inte den här gången. Men tack för att du frågade.
  • Jag är ledsen, men NEJ.
  • Snälla acceptera att jag inte kan.
  • Helst inte.
    Källa: web4health



  • söndag 25 mars 2012

    Bli frisk i trädgården!

     Klicka på bilden för mer info!

    Att vara i trädgården är ju fantastiskt trevligt tycker jag. Jag som kanske är en lite lätt stressad människa eller så kanske jag har någon bokstavskombination, vad vet jag. Jag finner en inre ro och en harmoni när jag får vara där ute bland blommor, blad, jord, hönsskit och annat i min trädgård. Jag har ju tillbringat massor av timmar där och jag glömmer verkligen tid och rum när jag blir ett med min trädgård.
    Som Friskvårdsterapeut så vet jag att det forskats en del inom just
     friskvård i trädgården.
    Vad händer med ens kropp då? Jo faktiskt detta...
  • Blodtrycket sänks.
  • Halten av stresshormonet kortisol sjunker.
  • Hjärnan får vila eftersom enkelt arbete kan liknas vid meditation.
  • Sömnen blir bättre, bland annat tack vare dagsljus.
  • Det bidrar till att kroppen tillverkar eget D-vitamin som bland annat är viktigt för psykisk hälsa.

  • Ja som synes så ger det positiv effekt när man är och arbetar i trädgården.
    Här kan du läsa om hur det gick för Annica som sadlade om från Fskl. till trädgårdsfotograf.
    Ha det bra och sköt om er!
    Pia
      


    lördag 24 mars 2012

    Det goda livet!

    Lördagstankar i sundhet. Jo så kan man kanske sammanfatta dagen. Lördagar är ju min tuffaste träningsdag. Jag startade ute med att kratta på tomten, som ju inte är liten. Det finns massor att göra därute och allt är faktiskt lite fysiskt jobbigt, jag menar det tar på krafterna. Skulle jag kanske skippa passet idag och bara jobba ute i trädgården?... jag skulle hinna mer och få massor gjort . Nej jag kör som vanligt. Jag svettas och kämpar på med hantlarna och skivstång varvat med konditionsträning på bräda till härlig musik. Hmm, idag så hade instruktören bytit musik och jag fick steppa till Björn Ranelids ljuva stämma. Mirakel!  Ha Ha! det gick ju det med...

    När passet var över så pratades det mat och äta gott, något som flera av deltagarna såg som en sorts belöning. Pizza, godis, chips m.m. Men hallå! Jag tänker lite tvärtom jag. När man kämpat som tusan där och svettats och stånkat så känns det väl bra att välja fräscha råvaror, nyttiga snacks och sund mat. Kanske inte alla där behöver gå ner i vikt som jag. Suck!  Men ändå,  det går inte att fuska utan det gäller att vara hård mot sig själv och konsekvent. Japp så får det bli. Jag menar absolut att morötter är gott! Chips är äckligt! Så är det! Visst ska man unna sig saker i livet men måste det verkligen vara ätbart? Dagens tips! Belöna dig med annat än mat! Tex. ett skönt varmt bad, manikyr, kärlek, en bra film.
     Det finns så mycket av det goda i livet!

    Pia

    fredag 23 mars 2012

    Smile!




    stock photo : Portrait of a happy young female business leader stading in front of her team

    Ett kort inlägg idag om en otroligt viktig friskfaktor, jag tänker på humorn. Vad vore livet utan ett stort leende, ett gapskratt eller bara ett litet smile? Inte mycket alls skulle jag vilja påstå.
    Tänk vad glädje smittar av sig. När någon skrattar så där hjärtligt från magen så kan man inte låta bli att ryckas med. Eller om någon ler mot en i affären, på gatan eller var som så blir man glad. Så dagens tips blir, Le lite extra idag och skratta med dina kollegor, din familj, dina vänner, eller bara dina medmänniskor.

    Klicka på bilden!

    Miniatyr

    Pia

    torsdag 22 mars 2012

    Vila & Återhämtning!

    Just det! Vila och återhämtning är precis lika viktigt som rörelse. Va? Nu är hon väl skvatt galen kanske några tänker. Nix det är jag inte alls. Balans är ett nyckelord inom friskvården och 8,8,8 säger det något till er?
    Ja just det, 8 timmar sömn, 8 timmar arbete och 8 timmar fritid.
    Vad gör vi med dessa timmar? 

    Jag har valt att inte jobba så mycket och då får jag tid över kan man säga. Den tiden använder jag till att göra sånt som är roligt och trevligt. Varför ska man vänta tills man är pensionär? Det var en fråga som jag ställde till mig själv.

    Jag mår så bra av det här och är glad att jag valde det i stället för pengar. Nu kanske inte alla kan jobba mindre, men man kan alltid göra val. Välja hur man vill ha sin vardag och vad man gör utav sin tid. För tiden är ju lika fördelad för alla 24 timmar/ dygn till var och en.
    Jag har innan jobbat 140% med två jobb och inte fattat att jag behövde vila och återhämta mig. Då blev jag istället sjuk lätt, hade perioder av nedstämdhet och livet var absolut inte i balans. Det som brukade kännas som roligt blev istället en börda och ytterligare en arbetskrävande insats istället för den avkoppling det tidigare varit.
     Så dagens tips blir Ta en paus ibland, en lååång eller en kort och hämta dig.

    Pia

    onsdag 21 mars 2012

    Glad och pigg!

    Bildkälla
    Jag kunde ju inte låta bli att starta en blogg om friskvård. Jag brinner ju för det lika mycket som för trädgården och inredning.
    Mina tre favoritsysselsättningar.
    Ljuset, som har kommit tillbaka till vår del av världen, gör att jag känner mig piggare och mycket gladare. Jag vet också att det beror på den fysiska aktivitet som jag ägnat mig åt de senaste veckorna. 
    dagens tips är så klart  Att röra på sig!

    Åhhh! vad trist tycker man i början kanske, men om man hittar något som passar sin stil så går det lättare. Det gäller bara att göra det regelbundet.

    Så här ser min vecka ut:

    Varje dag: En  rask promenad på ca. 30-45 minuter
    Onsdag: Rocka lätt gympa 60 min,
    gruppträning på lätt nivå utan hopp.
    Lördag: Bodypump 60 min.
    step up blandat med skivstång och hantlar.
    PLANERING!
    Om jag ska på möte eller måste göra något annat på onsdagar och lördagar så finns det andra pass de andra dagarna i veckan.

    Pia