tisdag 27 mars 2012

Egen tid!



Kul att jag fått en följare! Välkommen!
Jag började plugga på heltid när min yngsta son var tre år.  Det var inte så att han behövde gå miste om sin tid med oss, för vi kunde hämta tidigt flera dagar i veckan.
Jag minns att tiden i bilen till och från skolan var värdefull för mig. En stund med bara mig själv en sorts egen tid.
Jag kunde i bland stanna för att köpa en glass eller ibland så tog jag en annan väg hem som omväxling. Besökte ett roligt växthus eller en utställning. Jag lyssnade på musik vissa dagar och andra,
 så bara körde jag i tysthet hem.
Jag njöt så in i norden av mitt eget sällskap!

 Småbarnstiden var speciell och härlig på alla sätt men ganska krävande. Sedan var det lite annat också som spelade roll, det fanns faktorer runt om mig då som påverkade min situation. Vi tog hand om en släkting med alzheimers sjukdom också. Balansen i livet är viktig och det väger ofta över i en av vågskålarna tycker jag.  Det kan ibland vara svårt att få jämnvikt men det går. Jag har sett många exempel på det.

När jag senare året efter studerade på distans så hade jag bestämda tider för vistelsen på förskolan och valde ibland att hämta tidigare men om jag kunde så passade jag på att motionera också innan jag hämtade. Det var inte det att jag inte ville umgås med mitt barn utan mer för att få en stund bara för mig själv. Ni vet ju hur det kan vara, man får ju inte ens gå på toa själv när man har små barn.
Bild:Gunilla Bergström
Aja Baja....
Nu vet jag att många skriker rätt ut för så får man väl inte göra? Nej det kanske man inte får men det var värdefullt för mig och för hela familjen. Jag var gladare, orkade mer och var en bra förälder och en hjälpsam nära anhörig.
Nu arbetar jag ju själv på förskola och jag tycker inte det gör något om föräldrarna tar sig lite egentid ibland. Missbruk är ju så klart inte bra men så där lite lagom gör väl inget. Om barnen har det bra på förskolan så är det Ok tycker jag.
Dagens tips: Unna dig lite egen tid!
Nu är det ju inte bara småbarnsföräldrar som behöver egentid så klart, men  när barnen är stora så är det lite enklare att ta sig den tiden.
 Förresten så kanske en del klarar sig alldeles utmärkt utan egentid.
Jag gör det inte, jag älskar att vara
bara jag en stund.

Pia

1 kommentar:

  1. Så sant, Pia! Jag håller med! Bara man ser till att ta med barnen på "vardagsysslor" oxå, så det inte bara blir att man gör all handling t ex, själv! ;)
    Ska du gör något roligt imorgon när du är ledig? Egentid kanske? ;)
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.