Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

tisdag 25 juni 2013

Vattengympa...




Jag har fördelen att ha en egen pool. Där kan man simma, hoppa, plaska, vattenjogga ja.. man kan göra mycket nyttigt där om man vill alltså. Vår pool är liten men det forsar vatten från pumpen så kraftigt att det går att simma mot strömmen liksom. Perfekt att börja sin första semesterdag med en 20 minuters simtur

Sen kan man köpa färdiga vattengympaprogram om man känner för det eller hitta på ett eget pass.
Vattenträning är effektivare än landträning i många avseenden. Flera muskelgrupper tränas samtidigt och vattenmotståndet är betydligt större jämfört med luft, vilket medför att energiförbrukningen också blir högre.

I princip kan du träna samma muskler som på land, men mer skonsamt. Tack vare din egen förmåga att i vattnet styra hur snabbt och hur stor du gör rörelsen och med hur stor kroppsyta rörelsen utförs, kan du träna maximal styrka utan att överbelasta muskler, senor, leder och skelett. Vattnet avlastar kroppstyngden, bromsar rörelsen, men ger samtidigt motstånd i alla rörelseriktningar. Här kan du använda olika redskap för att förhöja effekten t.ex. hantlar, handskar, pads el. dyl.

Vattentrycket påverkar kroppen så att hjärtats slagvolym blir större, varpå pulsen sänks (<29°C). Vi kan alltså träna hårt under lägre puls! I det mjuka sköna vattnet orkar du röra dig mycket längre och förbränningen blir också gynnsammare, vilket inte minst passar överviktiga bra.

I varmt vatten dvs 30-32 grader Celsius kan pulsen vid ansträngning jämföras vid land- resp. vattenträning. Vad varmare vatten 32-34 grader Celsius (som i sjukhusbassänger) överbelastas kroppen av det varma vattnet om man tränar för hårt/frisktränar. Det varma vattnet är till för skadade och sjuka som inte kan träna så hårt!

Vattenturbulensen ger en massageliknande effekt som förhöjer vattnets mjuka, behagliga känsla mot kroppen. Den bidrar även till minskad träningsvärk.
Den absolut största fördelen med vattengymnastik i alla former ör dock att det är ROLIGT! Det skvätter lite, det är skönt, avkopplande, relativt enkelt men ändå mycket effektivt, det ger sällan träningsvärk och det lämnar kvar en känsla av välbehag i hela kroppen, men blir fysiskt trött, men mentalt pigg!
Källa
Dagens tips: Ha lite kul i vattnet.
/ PIA




måndag 3 juni 2013

Om att fasta!

Jag träffade en vän som berättade att hon fastar fyra dagar i månaden. Woow, det ska vara bra för att bl.a. förhindra åldersdiabetes, högt kolesterolvärde och så hjärnan, risken för demens ska minska. Yippie eller? Jag tittade på ett svt program  som handlade om detta och jag blev övertygad. Dessutom så ska man gå ned i vikt.

Nu ska jag bara bestämma vilken typ av fasta 5:2  vilket du kan läsa om här. eller tre dagar/ månad.



Jag ska verkligen testa för om jag kan leva ett hälsosammare liv, slippa mediciner i framtiden så är det värt det. Jag vill kunna se mig själv i spegeln och vara nöjd och stolt över mitt sätt att leva.





Dagens Tips: Kolla in programmet.
http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11?dela=1
Tillgänglig till den 12:e juni
 / PIA