onsdag 13 november 2013

Om Yoga!

Jag är ingen expert inom området utan har testat på några olika typer av yoga och läst om det på utbildningen,  snuddat vid det kan man säga. Yoga betyder ungefär "Förening av kropp & själ". Bra förklaring!
Jag har testat Poweryoga och klassisk hatha yoga.
Poweryoga är en kraftfull, svettig och fysisk yogaform där man tränar med sin egen kroppsvikt i en kombination av rörelser, ställningar och andning. Utövandet genererar mycket värme och ökar uthållighet, definierar muskler, utvecklar fokuseringsförmåga och "bränner" bort giftiga toxiner och fria radikaler ur kroppen. Rörlighet och smidighet ökar och man släpper på stress och spänning runt leder och i muskler. (Fakta hämtad här)
Hathayoga En mjukare form av fysisk yoga där du inte är bunden till en fast serie av rörelser. Läraren sätter ihop sitt eget program på en nivå som passar varje klass.
Rörelserna hålls lite längre än i ashtanga vinyasa yoga och vinyasa flow.
Jag har en dvd hemma som jag brukar träna till. ( hatha yoga )Väldigt skönt och bra för min stela kropp. Bra för att motverka stress samtidigt så får man lite extra energi. Det tar ca.20-40 minuter. Lagom så där innan jobbet.

Det finns många olika ställningar eller positioner att välja mellan och solhälsningen är en serie som man gör i ett flow.
Dagens tips: Prova att göra solhälsningen klicka på solhälsningen här ovan så ser du ett klipp..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.