Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

onsdag 14 januari 2015

Om att byta kostvanor.


Två veckor nu sedan jag valde att bli demi vegetarian eller halv vegetarian kan man också säga. Jag äter fisk och fågel. Men jag försöker begränsa kolhydraterna samtidigt. Svårt? Ja faktiskt men jag lär mig så sakteligt. Det funkar bra jag saknar, hör och häpna.. korv. Jag är en korvoman men det finns ju korvar som är vegetariska, har inte testat ännu. Några speciella effekter har jag inte märkt av. 
Dagens middag blev bönbiffar med rött ris och rödkålssallad med spetspaprika. Visst ser det gott ut?
 

Det var gott, riktigt gott ska jag säga. Receptet på bönbiffarna eller burgare hittade jag på Icas receptsida.  Tittade just på Gokväll där det var linser i fokus. Det ska bli nästa utmaning, att laga till en god linsrätt. I dag har jag också inlett ett 6 veckors träningsprogram för en plattare mage eller som jag ser det en starkare bål för att klara av dagliga påfrestningar i jobbet och på fritiden. För att slippa värk i rygg m.m. Bålens muskler eller core är verkligen min svaga punkt i träningen. Nu ska det bli ändring även där.
/ Pia

söndag 4 januari 2015

Att känna efter..

Skön Söndag på er. Hoppas ni haft en riktigt bra ledighet full av bra saker som ger hälsosamma effekter. Jag har lärt mig en sak, nåja kanske lite fler och självklart inte bara över helgen , men just en sak med träning.
  
Jag har lärt mig med tiden "kroppskontroll". Lärt mig att göra övningarna i samråd med kroppen. Knäppt va?  Inte för mig, jag vet exakt vilka muskler jag tränar när jag tränar. Den känslan är sååå cool. För om jag inte känner av muskelgruppens reaktion under träningen så vet jag att jag kanske inte gör rätt, eller inte utför övning som den ska utföras. Så här dagen efter ett pass så får jag bekräftelsen.. en liten smärtsam träningsvärk där jag trodde den skulle komma.
 
Att ta hand om kroppen/hälsan  kan man göra på så många olika  sätt, det handlar inte bara om träning utan lika mycket om återhämtning och mindfulness. Jag ska få en stor dos av friskvård alldeles snart, genom att titta på hockey. En semifinal för juniorkronorna. Det ger mig absoluta hälsoeffekter, endorfiner och feel good känsla. Blanda den med fysisk aktivitet, kärlek och sånt som gör dig lycklig. Mitt enkla recept på hälsa... Dra till med god mat också... Kan inte bli bättre. 
/ Pia

lördag 3 januari 2015

Lördagsträning!

Hej! I dag har jag tränat men AK ja hon kallas så lördagsinstruktören. Hon är så himla på.. om ni fattar. Tempot är sjukt häftigt och tränings intensitetet är på gränsen till vad man orkar, fast det vet man ju.. man orkar alltid lite till.  Jag tänkte visa några övningar som vi kör.
http://youtu.be/9TBJzGubAiI

I dag var det focus mage.. min akilleshäl.. Jag är så svag i magmusklerna och gillar inte alls att träna dem, fast det behövs. Så vi varvade med  plankan, lite skivstång på stepbrädan när man kör typ Crunchss och har skivstången i höjda armar Step-up uppvärmning på 25 minuter och så benträning på det..Squats  och utfall Phuuu!

Trött och slut men sjukt nöjd. Jo vi körde biceps, triceps och axlar också.. inget latmanspass med andra ord.
/ Pia