måndag 7 november 2016

Om vinter, D-vitamin och sånt.

Det snöar för fullt här idag. Jag som är sjukskriven har inga måsten på att gå ut eller köra bil bland snöflingor och halka. Men jag skulle gärna ta en lång promenad eller skidtur och njuta av vintern. Bli så där härligt varm i kroppen få rosiga kinder och sen komma in i värmen vid brasan och dricka en kopp te eller kanske hellre kaffe. 


Jag läser på facebook och bloggar om alla reaktioner och känslor som finns kring vintern. Tänker hur olika vi är och varför den berör oss på så olika sätt. Någon skriver om D-vitaminet som bildas i oss av solens ljus. Måste man gå ut för att få det?  Då blev jag nyfiken så klart.  Kollar upp och läser på.
Bildresultat för d vitamin

Det här kom jag fram till:

Utomhus: fast bara maj - augusti mitt på dagen.15-20 minuter  Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras den mesta UVB-strålningen bort i atmosfären. Tillskott rekommenderas under vinterhalvåret. (Äsch jag äter fet fisk och ägg och dricker lättmjölk tänker jag.) Jaha men det behövs 17 ägg,  eller 6 liter mjölk om dagen för att få i sig dagsbehovet 1000 IE enligt forskning. Livsmedelsverket är mer restriktiva och säger 300 IE.  

Sedan läste jag vilka hälsovinster man får genom att äta D-vitamin eller att inte ha brist. Jag pratar om bättre imunförsvar, motverkar trötthet och depression,  minskad eksem, bra mot astma och pollenallergier och även studier kring minskad fettmängd. Så absolut ska jag investera i några burkar. Eftersom jag är en vinterälskare så kommer jag vistas utomhus minst 15 minuter varje dag ändå, vare sig det bildas någon D-vitamin eller inte.

/Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.